Jag (Lotta) och vår kursgrundare Vivian Songe.
En viktig uppgift vi som journalister har är att förhålla oss källkritiska och inte köpa allt rakt av när det kommer till vad en intervjuperson säger – eller vad en källa gör gällande. Det är lätt att dras med och tro att allt en person säger är sanning. Men det du bör fundera på är om personen har någon dold agenda eller är färgad av sina egna åsikter.
Glöm inte heller att en intervjuperson gärna vill framhäva exempelvis sin tjänst, produkt, upplevelse eller annat som det absolut bästa som finns. Därför gör du rätt i att våga ställa kritiska frågor (men utan att vara negativt inställd såklart). Och det är i detta den viktiga skillnaden mellan en journalist och en copywriter ligger. Som journalist är du oberoende – men som copywriter skriver du på uppdrag.
Här är en superbra checklista som Skolverket har publicerat om hur du tänker källkritiskt:
Vem har gjort källan (webbplats, bok, tidning m.m.)?
Är det en myndighet? Är det en organisation? Är det ett företag? Är det en privatperson? Är det någon som kan ämnet? Är det någon du litar på? Är det möjligt att se vem eller vilka som står bakom?
Varför är källan gjord?
För att informera om något? För att luras? För att sprida en åsikt om något eller någon? För att sälja något? För att underhålla?
Hur ser källan ut?
Har den kontaktinformation? Har den fungerande länkar (webbplatsen)? Har den trovärdiga källhänvisningar? Har den senast granskad-datum (webbplatsen)?
Kan du få information från andra ställen?
Har du jämfört med vad du redan vet? Har du jämfört med andra källor?
I dagens samhälle där vi fullständigt bombarderas av information hela dagarna, är det bra att ha ett källkritiskt tänk i egentligen alla budskap, texter, bild och berättelser vi tar till oss varje dag. Personligen tror och tycker jag att vi alla har en viktig uppgift i att sträva och leta efter vad som egentligen är sant och inte i informationsflödet. Nu har vi förmånen att bo i ett demokratiskt land som Sverige – men även här finns såklart krafter som verkar för att vilseleda och förvränga vad som är sant.
Varför inte börja lite smått – att bara ha med dig tanken ut när du intervjuar eller researchar:
Vem säger vad och varför?
Vill du också skriva frilansartiklar? Boka ett samtal med oss här:
Comments