top of page
Skribentens bildVivian Songe

Talkshow-effekten: 5 tips för att välja källor till din artikel


Frågor vi kursledare ofta får från blivande journalister är: Vilka källor ska jag använda i artikeln? Hur vet jag vem som bör uttala sig om just detta? Och hur ska jag använda det intervjupersonerna säger och sätta ihop det till något som fungerar?

Som du vet kan du skriva artiklar om allt från oljeutsläpp i Barents hav till var du bör äta en hamburgare i New York eller hur man bäst tar hand om svaga naglar som skivar sig.

Ett eventuellt "källfacit" skulle därför flyga jorden runt flera gånger om någon skulle göra sig besväret att skapa ett.


Så vem i hela friden ska man då bjuda in i varje artikel för att göra den så intressant, relevant och underhållande som möjligt för läsaren?

Vem kommer ge artikeln exakt den där dynamiska substansen den behöver för att den ska köpas och publiceras av ett magasin eller en tidning?


Låtsas att du är Skavlan

Att skriva en artikel med olika källor är lite som att dirigera en orkester. Alla instrument, röster och de olika stämmorna måste arbeta tillsammans och på ett harmoniskt sätt så att kombinationen av det de skapar blir något större än dem själva. En melodi som lockar och förnöjer läsaren.

Ett ännu enklare sätt att se på det är att du som journalist är värd för en talkshow.


Japp, du kan helt enkelt föreställa dig att det är du som är Fredrik Skavlan!

Att du som "textvärd" bjuder in dina olika källor och röster till din "scen" (= texten), så att de kan bidra efter bästa förmåga och diskutera, belysa och aktualisera det huvudtemat du har valt.

Vem ska vara med?

Nu bör det nämnas att ett Skavlan-avsnitt inte behöver ha en så konkret vinkel som en artikel.

I en talkshow framställs olika människor och teman mer på sina egna villkor, men man har ändå ofta bestämt sig för en viss röd tråd i programmet – så att det kan tjäna som exempel.

Så hur tänker Skavlan och hans programplanerare för att skapa en fredagstimme som blir intressant, fängslande, insiktsfull, spännande och hänger samman på ett spännande sätt?

Vem ska bjudas in? Och hur bestämmer man hur mycket tid de får i rutan?

Här kommer några tips:

1. Välj människor som folk vill lyssna på

Personerna som bjuds in måste skapa intresse hos publiken på ett eller annat sätt.

De måste antingen:

– vara skickliga inom ett visst ämne eller område – verka trovärdiga och skapa tillit – ha förmågan att dela med sig av sig själva och sin kunskap – kunna underhålla och skapa engagemang – artikulera ordentligt och kunna uttrycka sina tankar – fånga nyfikenhet och intresse – utmana status quo och skapa en sensationell effekt – och gärna ha humor, så att publiken får skratta lite

Sammanfattningsvis måste de som ska tala vara personligheter som betyder något och har någonting att säga, som kan och vågar uttrycka det de säger och som folk orkar med att lyssna på. Detsamma gäller i en artikel. Exakt detsamma.

2. Intervjupersonerna ska belysa ämnet från flera sidor

De personer som är inbjudna måste tillsammans skapa en bredd och en balans i förhållande till det huvudtema som programmet väljer att belysa just den kvällen.

De ska hjälpa till att belysa frågan från flera olika sidor – helst också överraskande sidor som alla inte har tänkt på.

3. Gör dynamiska val

Det är en fördel om de som väljs ut skapar en naturlig dialog med varandra.

Att de kommer från olika discipliner och sociala klasser och ger ett dynamiskt intryck redan när man tittar på programöversikten i tidningen eller ser dem sitta i stolen, redo att öppna munnen.

4. Du som journalist hjälper till

Visserligen behöver de källor du använder i en artikel inte vara lika karismatiska, uttrycksfulla och varierade som de som valts ut att sitta i TV-stolen.

Som journalist kan du hjälpa dem att uttrycka sig på bästa möjliga sätt, hjälpa till att ta fram det som är mest intressant och relevant för ämnet.


Detta gör för övrigt Skavlan också inom de ramar han har. Han hjälper sina intervjupersoner genom att styra konversationerna så gott han kan, så att de får utrymme till att ge av sig själva.

5. Du har full frihet att redigera

Helst skulle nog Skavlan-teamet vilja klippa bort när någon bara pratar och pratar och inte håller sig till saken, när de försvinner långt ut i Alperna när det egentligen handlar om skidåkning i Sälen. Men det kan du inte direkt göra på live-TV.

I en text är det mycket lättare. Då är det inte direkt så att när något är sagt är det redan hört och sett av en hel TV-nation.


I en artikel har du FULL möjlighet att redigera och klippa bort så mycket du vill. Gött, eller hur?

Var dessa tips till nån hjälp? Hoppas det!




Drömmer du om att arbeta som frilansjournalist?

Vår onlineutbildning hjälper dig att komma igång – snabbt!


Här kan du läsa mer och boka ett samtal med oss för att komma igång.


Commentaires


Vår unika onlineutbildning lär dig allt du behöver veta för att kunna frilansa för magasin och tidningar – och börja jobba direkt!

bottom of page