Har du tänkt på att det nuförtiden inte bara är journalister som skriver artiklar?
På massa sidor på nätet och på bloggar, kan vi ta del av texter och artiklar som KÄNNS som redaktionella texter.
Det kryllar av dem!
Och visst är det jättekul att läsa om våra favoritinfluencers bästa smink, bästa restauranger – eller att läsa resetips på en blogg, eller vilken sida som helst.
Men vem är avsändaren? Brukar du kolla?
När du vet vem avsändaren är, så blir det genast mycket lättare att veta om det är en opartisk text, eller om den är skriven på uppdrag av någon. Eller för den delen, om den är skriven baserad på en enda persons åsikter.
Hur håller man isär journalistiskt material och artiklar skrivna av, tja, bloggare och marknadsförare av olika slag?
Jo, på objektiviteten och opartiskheten.
Här kommer några punkter att utgå från för att veta att du gör rätt:
Som journalist är det A och O att vara trovärdig. Vi tar inte emot mutor, gåvor eller annat som påtryckning för att vi ska skriva på ett visst sätt.
Vi gör inte reklam, utan vågar visa upp för- och nackdelar. Vi tittar på allt vi skriver om genom objektiva ögon.
Vårt uppdrag är att granska och spegla verkligheten, och det blir helt omöjligt om vi är "köpta" av ett företag som har en agenda med våra texter (oftast är agendan att sälja..).
Journalistförbundet skriver mer om trovärdighet på den här sidan...
Så, ut och skriv - men glöm inte att vara en trovärdig journalist :-)
Goda vibbar från Lotta & team Journalistakademien
PS. Boka ett samtal med oss och få svar på alla dina frågor om vår onlineutbildning.
Comments