Journalistakademiens kära kursmentor, Birgitta Stolt, gästar bloggen.
Vad krävs egentligen för att lyckas som frilansjournalist? Vilka är knepen? Idag delar jag med mig av mina absolut bästa tips för hur du ska gå tillväga för att lyckas med att sälja in dina frilansidéer. Varsågod – och lycka till!
Birgitta Stolts 10 bästa tips – så lyckas du med frilansandet:
Lär känna några tidningar som tilltalar dina intressen och matchar dina kunskaper.
Läs de senaste fem-sex numren (gå till biblioteket och kolla gamla nummer eller läs på nätet om möjligt).
Skriv tre korta pitchar/synopsis om tre olika artikelidéer. Du ska kunna dra dem under en hisstur på cirka sex våningar. Tydlig vinkel, klart vilka du tänkt intervjua och lite om innehåll.
Mejla eller ring till redaktionschefen eller till redaktören som har hand om det ämne du tänker skriva om. Mejla helst, många redaktörer är väldigt stressade. Skriv inget om arvode i första mejlet, det kan komma sen när redaktören visar intresse att du gör jobbet.
Efter cirka fyra, fem dagar, mejla igen om du inte fått svar, och fråga vänligt om de hunnit att läsa ditt artikelförslag, och skicka det då igen, de får massor av förfrågningar och mejl generellt.
Gör en överenskommelse om jobbet du ska göra, hur många tecken det ska vara, om du kan fota eller om du har fotograf eller om de skickar en egen. Viktigt att veta när deadline gäller, vilket arvode du ska få. Ber de dig att skriva längre eller lägga in något extra så omförhandla arvodet.
Spara mejlet där ni kommit överens om jobbet, ett mejl räknas i de flesta fall som ett avtal om det skulle bli problem.
Håll dig till de tecken ni kommit överens om och den vinkeln, om det inte dyker upp något extraordinärt som gör att du behöver prioritera om, men då måste du kommunicera detta med redaktören. Man kan även behöva omförhandla antal tecken. Håll deadline, det är superviktigt, då tidningen är planerad för att gå i tryck en speciell dag.
Fakturera sen när redaktören okejat att allt är klart. Vänta någon eller några dagar om möjligt, sen fakturerar du och se till att du har rätt adress, mejl och rätt momssatser på fakturan.
Om redaktören var nöjd så vänta inte allt för länge att höra av dig igen och pitcha in fler idéer. Då håller du dina kontakter varma och sen blir du en viktig frilans att räkna med.
Hänger du med? Varmt lycka till där ute bland fack- och branschtidningar, livsstilsmagasin, dags- och kvällspress, kundtidningar, bokförlag, organisationer, bokförlag, radio- och tv-program och poddar med flera :-)
PS. Vill du vara med på vår onlineutbildning i frilansjournalistik, och lära dig hur du skriver och säljer dina artiklar? Boka ett samtal med oss här.
תגובות